Home

Een andere aanpak..



Steeds meer Nederlanders kampen met overgewicht en obesitas. Vaak zijn vele diëten geprobeerd met wisselende effecten op de korte termijn en helaas slechts zelden met succes op de langere termijn.

Veelal worden personen die te maken hebben met obesitas onterecht weggezet als ‘lui’ en wordt er gedacht dat ze wel slanker zouden zijn als ze meer zouden bewegen. Wij onderschrijven het advies om frequent te bewegen, aangezien dit allerlei positieve gezondheidseffecten heeft, maar willen benadrukken dat met name dieetveranderingen noodzakelijk zijn om succesvol te kunnen afvallen en het jojo-effect te voorkomen.

De twee belangrijkste dieetgroepen die onderscheiden kunnen worden zijn het laag-vet en het laag-koolhydraat dieet. Wij willen u met onze website laten zien dat een laag-koolhydraat een goed alternatief kan zijn voor een laag-vet dieet en kanttekeningen plaatsen bij de vooroordelen die bij veel mensen over het laag-koolhydraat(/hoog-vet) dieet leven.

Veel mensen, ook wetenschappers, artsen en diëtisten, zijn ‘aanhanger’ van het concept van ‘Een calorie is een calorie’, wat ervan uitgaat dat het niet uitmaakt of een calorie koolhydraten, eiwitten of vetten gegeten wordt. Om uit te leggen dat het voor uw lichaam qua energiegebruik en vetopslag wel degelijk uitmaakt of u een koolhydraatrijke boterham eet of een vetrijk stuk kaas, is het allereerst belangrijk u te realiseren wat de definitie van een ‘calorie’ is. Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om water één graad te verwarmen. Dit is een natuurkundige definitie en betekent dat als u een calorie vet verbrandt, er evenveel energie vrijkomt als bij de verbranding van een calorie koolhydraten. Maar dat wil niet zeggen dat uw lichaam ook hetzelfde omgaat met de koolhydraten en vetten die u eet. Lees verder ...

Disclaimer



Niet iedereen reageert hetzelfde op het laag-koolhydraat dieet.
Overleg daarom altijd met uw arts of diëtist alvorens te starten.